تازه‌ها > "لوگوی ملی ارگانیک"کلید ورود ایران به بازار۵۱ میلیارد دلاری دنیا

در این میان تولید محصولات سالم و ارگانیک ارزش و اهمیت بیشتری پید ا می‌کند، در کشور ما نیز انجمن‌های غیر دولتی با درک این مهم با ربودن گوی سبقت از نهادهای دولتی، لوگوی ارگانیک را معرفی و رونمایی کرده‌اند و قصد دارند به محصولات ارگانیک کشور بدهند.

صحبت از لوگوی ملی هم که سال‌هاست انجام می‌شود، اما هنوز به صورت کاربردی و اجرایی در نیامده است، گفته می‌شود که تدوین شده اما سازوکار اجرایی آن هنوز فراهم نیست.

* سهم ایران از بازار ۵۱ میلیاردی ارگانیک صفر است

در حال حاضر 96 درصد از تولید محصولات ارگانیک با ارزش بیش از ۵۱ میلیارد دلار در اروپا و آمریکا مصرف می‌شود و سهم ما از این بازارها نزدیک به صفر است این در حالی است که با ظرفیت‌های موجود کشور می‌تواند در کوتاه مدت مسیر تغییر به خود گیرد.

*سهم محصولات ارگانیک ایران از بازارهای جهانی= صفر

سید‌رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران در این باره می‌گوید: انجمن ارگانیک ۱۴ شهریور 85 در اتاق ایران ثبت شد. اساسنامه آن توسط هیئت مؤسسان، استادان دانشگاه و مجلسی‌ها و برخی مسئولان دیگر جمع‌آوری شده است.

وی در مورد هیئت مدیره این انجمن می‌گوید: وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، رئیس سازمان حفظ نباتات، معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان توسعه و تجارت است و در کنار اینها تولید‌کنندگان، صادر‌کنندگان ، اساتید دانشگاهی، تجار و ....نیز در این تشکل فعال هستند.

وی می‌گوید: از 51 میلیارد دلار تولیدات ارگانیک بازارهای جهانی سهم کشورمان نزدیک به صفر است، این در حالی است که بخش زیادی از محصولات تولیدی کشور ارگانیک است و بدون استفاده از سم و کود مواد شیمیایی تولید می‌شود، در حالی که ما امکان معرفی آن را به بازارهای دنیا نداریم.

نورانی می‌گوید: سال 90 در انجمن با عنوان سال برندسازی ارگانیک نامگذاری شده است و در اولین قدم در تاریخ 19 اردیبهشت 90 همایش بین المللی با عنوان "توسعه تجارت و بازار محصولات ارگانیک" برگزار شد که با حضور و رونمایی از "برند ارگانیک" توسط مجامع بین المللی و سازمان های بین المللی (IFOAM, FiBL, BOKU,…) و معاونان وزارتخانه های صنعت،معدن و تجارت،جهاد کشاورزی، روسای اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن ایران،سازمان حفظ نباتات کشور، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و سازمان میادین میوه و تره بار همراه بوده است.

برند ارگانیک مطابق با "دستورالعمل مجوز بکارگیری برند ارگانیک انجمن " به متقاضیان واجد شرایط(دارای گواهی معتبر و پس از بررسی سایر مدارک) اعطاء می‌شود که تا پایان سال 1390 این مجوز برای چندین واحد متقاضی صادر می‌شود که شرکت صدف راه ابریشم اولین آنها خواهد بود.

نورانی می‌گوید: این برند دارای بارکدی است که مشخصات محصول را از زمان تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کننده بازگو می‌کند، بنابر این در هر بخشی مشکلی باشد، به راحتی قابل رصد است.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ مجوز بکار گیری برند از سوی انجمن به کسی داده نشده است، می‌گوید: متأسفانه برخی تولید‌کنندگان با سوء استفاده از عنوان ارگانیک انواع محصولات خود مانند ماهی، تخم‌مرغ و آبمیوه و پنیر را با نام ارگانیک توزیع می‌کنند. بنابر این انجمن با سازمان تعزیرات تفاهم‌نامه‌ای دارد، تا هر کسی از عنوان ارگانیک به صورت جعلی استفاده کند، برخورد قانونی صورت پذیرد.

وی همچنین می‌گوید: اولین مجوز بکارگیری نشان انجمن ارگانیک ایران ماه آینده به یک شرکت بهره بردار پسته وحشی منطقه سرخس که دارای گواهی ارگانیک براساس استاندارد ملی و اتحادیه اروپا است، اهداء می‌شود.

نورانی همچنین از شناسایی 15 هزار هکتار جنگل‌های پسته وحشی سرخس خبر داد که محصولات ارگانیک آن سال آینده وارد کشور شده و برند ارگانیک آن ماه آینده داده می‌شود.

رئیس انجمن ارگانیک ایران در ادامه می‌گوید: در کنار تولید محصولات ارگانیک در منطقه سرخس می‌توان از استخر‌های بسیار بزرگ برای تولید اردک‌های ارگانیک و همچنین سایر حیوانات مفید استفاده کرد.

*پیشنهاد سازمان حفظ نباتات به انجمن ارگانیک

مجید جلالی مسئول بخش کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی سازمان حفظ نباتات نیز در این باره می‌گوید: انجمن ارگانیک یک NGO و به نوعی داعیه‌دار محصولات ارگانیک کشور است، نهادی غیردولتی که به صورت خودجوش به وجود آمده و به دنبال منافع عمومی و مردم است و هیچ نفع خصوصی را دنبال نمی‌کند.

وی که به عنوان نماینده سازمان حفظ نباتات در جلسه هیئت مدیره انجمن ارگانیک شرکت می‌کند، می‌گوید: از آنجایی که سازمان حفظ نباتات کنترل بیولوژیک و سلامت محصولات را به عهده دارد به نوعی با کار انجمن گره خورده است، سازمان حفظ نباتات ۳۰۰ هزار هکتار کنترل بیولوژیک آفات و بیماری‌ها را در کشور دارد و 65 درصد هزینه‌های آن را دولت می‌پردازد و تنها ۳۵ درصد توسط کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: به انجمن پیشنهاد می‌کنیم که با شرکت در کنترل بیولوژیک محصولات کشاورزی و تبدیل کود‌های شیمیایی آنها به کود‌های زیستی، همه محصولات ۳۰۰ هزار هکتار را به محصول ارگانیک تبدیل کنند که هم از هزینه اضافی جلوگیری می‌شود و کار آنها هم در راستای کار سازمان خواهد بود.

جلالی گفت: این انجمن همانند NGOهای مختلف سطح دنیا با تأکید بر حفاظت از طبیعت و نیز تولید محصول سالم نفع عمومی جامعه را دنبال می‌کند.

*انجمن‌های خصوصی باید با دولتی‌ها همسو باشند

سازمان استاندارد نیز جزو اعضای هیئت مدیره انجمن ارگانیک است که مدیر گروه پژوهشی میکروبیولوژی این سازمان در جلسات انجمن ارگانیک شرکت می‌کند.

مریم قبادی در مورد مزیت اعطای لوگوی ملی افزود: طی ارتباطی که با سازمان‌های بین المللی مرتبط برقرار می‌کنیم محصولاتی که دارای لوگوی ملی باشند، به راحتی به کشورهای دیگر صادر شده و بازار خوبی خواهند داشت همچنین محصولات ارگانیک کشور توسط این لوگو به دنیا معرفی می‌شود.

قبادی در خصوص لوگوی محصولات ارگانیک که اخیرا توسط انجمن ارگانیک طراحی شده است، گفت: این لوگو خصوصی است، اما نظر سازمان استاندارد این است که در ارائه لوگو وحدت رویه باشد و این انجمن زیر نظر سازمان استاندارد و نه مستقل فعالیت کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا انجمن ارگانیک قبول می‌کند که زیر نظر سازمان استاندارد فعالیت کند، گفت:‌ اگر قبول نکنند سازمان استاندارد می‌تواند اعلام کند که هر لوگوی ارگانیکی که به محصولات کشاورزی و غذایی داده می‌شود، از سوی سازمان استاندارد نبوده و معتبر نیست.

عضو هیات علمی پژوهشگاه سازمان استاندارد در پاسخ به اینکه آیا لازم است لوگوی طراحی شده از سوی بخش خصوصی به تایید مرجعی برسد، گفت: حتما باید مرجعی اینها را تایید کند و در حال حاضر «شرکت بازرسی فنی مربوط به محصولات ارگانیک»‌که بخش خصوصی و مورد تایید ما است، اگر آنها را تایید کند ، ما نیز تایید خواهیم کرد.

قبادی با بیان اینکه لوگوی طراحی شده از سوی انجمن ارگانیک لوگوی خصوصی است، به وحدت رویه در ارائه لوگوی ارگانیک به محصولات کشاورزی تاکید کرد.

در حالی که محصولات ارگانیک زراعی و دامی زیادی در شرایط بکر و کوهستانی اکثر استانهای کشور به عمل می‌آید و حتی اخیرا دولت نیز روی تولید و توسعه آنها تمرکز و هزینه می‌کند، اما هنوز لوگویی که بتوان این محصولات را به جهانیان معرفی کرد، وجود ندارد و ایران هیچ سهمی در بازارهای ارگانیک دنیا ندارد.

به نظر می‌رسد با همسویی بخش خصوصی و دولت می‌توان موانع پیش‌رو را برداشت تا محصولات سالم و ارگانیک کشور ما در رقابت با محصولات سایر کشورها رنگ نبازد.